Koolhydraatarm dieet

Koolhydraatarm dieet volgen? U wilt graag afvallen maar weet niet precies hoe. Misschien heeft u al een aantal methodes geprobeerd, misschien is dit uw eerste ervaring. Kortom, een koolhydraatarm dieet is voor iedereen het overwegen waard.

Wat is een koolhydraatarm dieet?

Ons lichaam is gebouwd om dagelijks een kleine 100 gram aan koolhydraten te eten. Nu ligt het feit er dat we dagelijks veel meer koolhydraten eten dan goed voor ons lichaam is. Door het volgen van een koolhydraatarm dieet verminderd u de inname van koolhydraten aanmerkelijk. Het verminderen van uw dagelijkse hoeveelheid koolhydraten betekent dat de kans grote wordt dat u gaat afvallen. Het lichaam heeft vanaf dat moment veel minder ‘benzine’ dat in de motor verbrand dient te worden.

Koolhydraten slecht?

Ons lichaam is net als een motor die moet blijven draaien. Hiervoor hebben we brandstof nodig welke we uit onder andere koolhydraten, vetten en eiwitten halen. Om een gezond en evenwichtig lichaam te hebben dienen deze bronnen van energie evenredig binnen te komen. Teveel koolhydraten kan te weinig eiwitten of vetten betekenen. Dit geldt uiteraard ook andersom. De juiste inname is essentieel om niet te veel aan te komen. Hoe meer er binnen komen, des te meer dient het lichaam er te verbranden.

Waar zitten koolhydraten in?

Koolhydraten zijn onder andere te vinden in de volgende producten:

  • Graanproducten

  • Pannenkoeken

  • Cornflakes

  • Brood

  • Rijst

  • Aardappelen

  • Peulvruchten

  • Sommige groenten

  • Toetjes

  • Suikerrijke producten

Gevolg teveel koolhydraten

Koolhydraten die in uw lichaam komen worden in glucose omgezet. Uw lichaam gebruikt een deel van die glucose als energie. Wanneer het lichaam niet meer energie nodig heeft kan er een overschot van de glucose ontstaan. Deze worden opgeslagen in cellen zoals uw spieren en uw lever. Aan de opslag van glucose in deze cellen zit ook een maximum. Indien deze cellen ‘vol’ zitten wordt de overtollige glucose opgeslagen als vet. Het vet komt vaak op plaatsen terecht waar u het juist niet wilt hebben zoals de buik of billen. Wanneer u niet voldoende beweegt of sport, is de kans veel groter dat het vet zich ophoopt. Er komen meer calorieën binnen dan er worden verbrand.

In dit proces kunnen er diverse lichamelijke klachten voorkomen:

  • Diabetes

  • Moe

  • Slaperig

  • Verhoogde bloeddruk

  • Versnelde veroudering

  • Huidproblemen

  • Hart- en vaatziekten

  • (ernstig) overgewicht

  • Hoge cholesterol

  • Futloos

  • Slechte nachtrust

Koolhydraatarm dieet volgen

Het volgen van een koolhydraatarm dieet, om deze problemen te verhelpen of liever nog te voorkomen, is de beste optie. Door het volgen van een koolhydraatarm dieet verlaagd u de inname van koolhydraten aanzienlijk en werkt u aan een gezond lichaam. De kans om met bepaalde klachten en/of ziektes in aanraking te komen, word flink vermidnerd. Koolhydraatarm dieet kiezen.

 

Probeer 1 dag Gratis Paleo!
Probeer Paleo 1 dag gratis uit.